Na pražských Legendách se loni ukázala legendární „Rote Sau“, česky „Rudá svině“. Originální repliku zapůjčenou z německé centrály tam vystavilo oficiální české zastoupení značky, kterému děkujeme za soukromou prohlídku. Pojďme si připomenout, proč je v historii divize Mercedes-AMG natolik důležitá.
Bylo 25. července 1971, když AMG poprvé ohromilo v motorsportu. Obrovský Mercedes-Benz se za oslavujícího řevu diváků prohnal pod šachovnicovou vlajkou v cíli čtyřiadvacetihodinovky v belgickém Spa-Franchorchamps. Prvnímu mercedesu od později legendární divize AMG se soupeři na startu smáli, ale všechny přihlížející doslova ochromil svou rychlostí, aniž by měl závodní kořeny. Už tehdy se mu začalo přezdívat „Rote Sau“ (Rudá svině).
Vítězstvím Rote Sau v belgické čtyřiadvacetihodinovce se začaly psát úspěšné dějiny sportovní divize Mercedesu-Benz, jakou dnes známe s oficiálním pojmenováním Mercedes-AMG GmbH. Založili ji bývalí zaměstnanci společnosti Daimler-Benz v budově historického mlýna v Burgsallu, když se rozhodli dělat luxusní mercedesu jinak, a to doslova. Hans-Werner Auftrecht a Erhard Melcher říkali: „Mercedes nemůžeme udělat lépe, ale můžeme ho udělat jinak.“
Úplně prvním projektem specialistů na sportovní mercedesy byla přestavba majestátního luxusního sedanu a předchůdce modernějšího „eSka“. S omezenými financemi si pochopitelně nemohli dovolit vycházet z nového modelu, a tak si koupili lehce ojeté nabouraný Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W109) a začali s přestavbou.
Z originálního atmosférického vidlicového osmiválce M100 se zdvihovým objemem 6333 ccm udělali doslova monstrum. Po převrtání na 6835 ccm a instalaci ostřejších vačkových hřídelů, upravených vahadel i pístů, lehčích ojnic, větších sacích ventilů, leštěných sacích i výfukových kanálů, dvou škrtících klapek a závodního výfuku byl osmiválec výrazně výkonnější a dosahoval maximálních 428 koní (315 kW) při 5 800 otáčkách za minutu.
Původní Mercedes-Benz AMG 300 SEL byl jedním z nejrychlejších luxusních aut tehdejší éry, ale rychlá jízda v zatáčkách byla utrpením. S úpravami nově vznikajícího AMG byl pětimetrový sedan vybaven vzduchovým odpružením, dvojitými lichoběžníkovými závěsy, robustní zadní nápravou a kotoučovými brzdami v patnáctipalcových hořčíkových kolech. Současně oproti produkčnímu modelu shodil až 195 kilogramů, třeba i díky hliníkovým dveřím.
Je až překvapující, že v kabině s bezpečnostním ochranným rámem zůstal všechen luxus, včetně koženého čalounění na všech sedadlech i dřevem obložená palubní deska. To je luxus, jaký v moderních závodních autech nepochybně nenajdete. A aby byla Rote Sau vůbec nějak ovladatelná, byla vybavena i posilovačem řízení.
Závodní premiéru Rote Sau na asfaltu belgického okruhu Spa-Franchorchamps naživo sledovalo až 80 tisíc diváků. A není překvapující, že už když se objevila v paddocku okruhu, soupeři s čistokrevnými sportovními vozy se novému speciálu od AMG začali smát. Během následujících hodin se jejich postoje značně změnili, protože červený mercedes se rychle propracoval až do boje o vedení.
Clemens Schickentanz a Hans Heyer řídili Rote Sau naplno a s obrovským odhodláním udrželi solidní tempo i přes noc. V ranních hodinách se ukázalo, že nekompromisní bestie závodí na druhém místě a s přehledem vede svou třídu. Celkovou druhou pozici si Rote Sau udržela až do cíle závodu a během čtyřiadvacetihodin ujela úctyhodných 308 kol na tehdejší trati s délkou 14,1 kilometru.
Do ročníku 1971 odstartovalo šedesát aut, do cíle jich dojelo pouze devatenáct a všechnu pozornost si získal nový tým AMG. Rote Sau se později objevila v dalších závodech, včetně ještě náročnější čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu, ale její příběh končí s otevřeným koncem. V dnešních dnech si moderní divize Mercedes-AMG nepochybně vyčítá, že v minulosti nechala Rote Sau „odejít“.
Poslední soutěží pro luxusní mercedes byl vytrvalostní závod na 200 mil v Norimberku začátkem srpna 1972 a následně byla Rote Sau prodána francouzské společnosti Matra k testování přistávacích podvozků vojenských stíhaček. Vzpomínky pamětníků vyprávějí, že později byla originální Rote Sau zničena při nehodě během simulace přistání letounu. Jediný mercedes svého druhu na světě byl poškozený natolik, že se jej nikdo nesnažil zachránit.
Už v roce 2006 se Mercedes-Benz rozhodl jednu z největších legend své závodní historie znovuzrodit, když podle originálních dokumentů a záznamů postavil první originální repliku. V dnešních dnech má centrála automobilky blíže nespecifikovaný počet originálních replik a my jsme měli jedinečnou příležitost si jednu z nich zblízka prohlédnout na loňské motoristické slavnosti Legendy 2023 v Praze.
FOTO: Ondřej Kroutil / Legendy