S novým vozem Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ dodávaným v provedení sedan nebo kombi zařazuje sportovní značka z Affalterbachu do nabídky nové plug-in hybridní modely. Jejich předností je kombinace obdivuhodného výkonu a jízdní dynamiky s dlouhým dojezdem na elektřinu.
Spojení 3,0litrového šestiválcového řadového motoru a trvale buzeného synchronního elektromotoru zajišťuje maximální systémový výkon 430 kW (585 k) a v režimu Race Start dokonce 450 kW/612 k, maximální systémový točivý moment dosahuje 750 Nm. Tomu odpovídá dynamika: zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 3,8 sekundy (sedan s funkcí Race Start jako součást volitelné sady AMG Dynamic Plus). Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 280 km/h (sedan s volitelnou sadou AMG Driver). Výhradně na elektřinu je možné dosáhnout rychlosti až 140 km/h.
Elektromotor o výkonu 120 kW je z důvodu úspory místa integrován do převodovky AMG Speedshift TCT 9G. Vysoký výkon této pohonné jednotky je dosažen technologií trvale buzeného vnitřního synchronního rotoru. Maximální točivý moment elektromotoru 480 Nm je k dispozici od první otáčky a zajišťuje vysokou agilitu již během rozjezdu. Trakční akumulátor s napětím 400 V disponuje celkovou kapacitou 28,6 kWh a nachází se v zadní části pod podlahou zavazadlového prostoru. Využitelná kapacita činí 21,22 kWh, protože část energie je vždy uchovávána v záloze pro podporu zrychlení a tím i vysoce dynamickou jízdu. Vysokonapěťový akumulátor i tak umožňuje dojezd na elektřinu i více než 100 kilometrů.
Pro nabíjení střídavým proudem je ve voze nabíječka s výkonem 11 kW. Vedle toho je na přání k dispozici 60kW palubní rychlonabíječka pro stejnosměrný proud. To umožňuje doplnění energie z 10 % na 80 % kapacity za přibližně 20 minut. Výkon rekuperace dosahuje až 120 kW. Při zvolení jízdního režimu DAuto systém automaticky upravuje účinnost rekuperace v závislosti na dopravní situaci. Řidič může úroveň rekuperace ovlivnit ve třech úrovních pomocí pádel pod volantem. V režimu D- lze vůz ovládat „jedním pedálem“ – pokud řidič sundá nohu z plynu, rekuperací zpomalí do té míry, že brzdový pedál není většinou potřeba použít.
Základem sportovní a hospodárné jízdy je osvědčený 3,0litrový řadový šestiválcový přeplňovaný motor AMG. Ve voze E 53 Hybrid 4Matic+ poskytuje výkon 330 kW (449 k). Oproti předchozímu provedení v modelu E 53 řady W213 to znamená nárůst o 10 kW (14 k). Ke zvýšení výkonu přispívá řada softwarových a technických opatření. Mezi ně patří nové výfukové turbodmychadlo twin-scroll s vyšším plnicím tlakem (1,5 baru místo dosavadních 1,1 baru). Aktualizace také obsahuje nově naprogramovaný software, přídavný chladič a ještě jeden chladič umístěný u levého podběhu. Výsledkem je ještě rychlejší odezva motoru o objemu 3,0 l na povely plynového pedálu a mimořádně dynamické reakce.
Plně variabilní pohon všech kol AMG Performance 4Matic+
Sériově dodávaný pohon všech kol poskytuje optimální trakci za různých podmínek. Zajišťuje vysokou jízdní stabilitu a bezpečnost jízdy na suché vozovce i na mokré nebo zasněžené silnici. Elektromechanicky ovládaná spojka rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola zcela variabilně v závislosti na zvoleném jízdním programu a adhezních podmínkách. To zajišťuje maximální trakci, jízdní dynamiku a bezpečnost za všech okolností.
Nově vyvinutý a naladěný podvozek AMG Ride Control s nastavitelným adaptivním tlumením
Vývojový tým AMG vyvinul a vyladil pérování AMG Ride Control s ocelovými vinutými pružinami a adaptivními nastavitelnými tlumiči speciálně pro požadavky vozu E 53 Hybrid 4Matic+, a to s použitím zcela nové techniky i softwaru. Podvozek nabízí vyváženou kombinaci adekvátní akustické izolace pro čistě elektrickou jízdu v kombinaci s velmi sportovním charakterem typickým pro AMG. Nezávisle zavěšená přední kola mají větší rozchod kol než standardní provedení vozu Mercedes-Benz Třídy E. Větší stabilitu a odklon pro precizní vedení zadních kol zajišťují tužší elastokinematická lůžka ramen zadní nápravy.
Základem vysoce výkonné sportovní brzdové soustavy AMG jsou vnitřně chlazené brzdové kotouče o rozměrech 370 × 36 milimetrů a čtyřpístkové pevné třmeny na předních kolech. Na zadních kolech se nacházejí kotouče o rozměrech 360 × 26 milimetrů s jednopístkovými plovoucími třmeny.
Standardně dodávané řízení zadních kol kombinuje stabilitu a agilitu
V závislosti na rychlosti automobilu se zadní kola natáčí buď v opačném směru než přední kola (do 100 km/h), nebo stejným směrem (nad 100 km/h). Systém tedy umožňuje agilní i stabilní jízdní vlastnosti. Změna úhlu natočení je 0,7 stupně (paralelní natočení) až 2,5 stupně (natočení v opačném smyslu).
Limitovaná série Edition 1 s rozsáhlou výbavou
Nový vůz E 53 Hybrid 4Matic+ lze po dobu jednoho roku objednávat i v exkluzivním provedení Edition 1 s barvou karoserie šedá alpine Manufaktur nebo bílá opalite bright Manufaktur. Optickému rozšíření napomáhají fólie s ozdobnými pruhy v černé barvě. Součástí výbavy jsou 21palcová kovaná kola AMG v designu s křížovými paprsky a lakováním matnou černou barvou v kombinaci s vysoce lesklými hranami ráfků. Kryty nábojů kol nesou štítek „Edition“ ve vavřínovém věnci. S tmavým vzhledem ladí i černě lakované brzdové třmeny s bílým logem AMG.
Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+ je vrcholné provedení úspěšné Třídy E – Auta roku 2024 v ČR
Mercedes-Benz Třídy E je pojmem mezi luxusními vozy vyšší střední třídy již 75 let. Nejnovější generace sbírá nadšené reakce u odborníků i zákazníků. Jedním z nejnovějších ocenění je titul Auto roku 2024 v České republice, o jehož udělení rozhodla odborná porota složená z 20 předních českých motoristických novinářů. Nová Třída E zaujala ojedinělou kombinací tradičně silných stránek, jako je vysoká kvalita, úroveň bezpečnosti a komfort, ale i nejmodernější použité technologie.
FOTO: Mercedes-Benz