Škoda Octavia RS: Evoluce nejsportovnější silniční škodovky ukazuje i vývoj trendů

Populární Škoda Octavia je jedním z nejúspěšnějších českých aut a na začátku nového milénia zahájila evoluci sportovních škodovek. Všichni ji známe, ale jak vypadají všechny čtyři generace Octavie RS na jednom místě, jak se během let oblíbený sportovní model vyvíjel a co jednotlivé generace nabízejí řidiči?

První Škoda Octavia RS přijela v roce 2000 a dnes se prodává už ve čtvrté generaci. Začínala s výkonem 132 kW (180 koní), dnes nabízí 180 kW (245 koňských sil). Pod kapotou měla a má benzín i naftu a v poslední generaci i hybridní pohon.

První generace přijela v roce 2000

Škoda Octavia RS se do nabídky dostala s modernizací první generace v roce 2000, o dva roky později následoval i „eresový“ kombík. Sportovní verze dostala jinou příď, nově tvarované světlomety a úplně novou palubní desku. Přeplňovaná osmnáctistovka o výkonu 132 kW (180 koní) z auta udělala jednoznačně nejrychlejší model řady Octavia – RS se umělo rozhýbat až na 235 km/h. Proto vůz dostal silnější brzdy, dodatečné výztuhy karoserie, tužší tlumiče nebo jinak uložený přední stabilizátor.

Pokračování evoluce z roku 2006

V roce 2006 přišla inovovaná Škoda Octavia RS. Dostala dvoulitrový turbomotor o výkonu 147 kW (200 koňských sil), který umožňoval maximální rychlost 240 km/h – a to i přesto, že auto o 150 kilogramů ztěžklo. Na svědomí to měla mimo jiné nová šestistupňová převodovka. Alternativou byl poprvé i dvouspojkový automat DSG a na své si přišli i milovníci nafty – k mání byl motor TDI o výkonu 125 kW (170 koní) s maximální rychlostí 224 km/h. Druhá generace přinesla i větší robustnost, lepší odhlučnění a celkově pohodlnější jízdu.

Třetí generace byla velkým vývojovým skokem

Vývojový skok mezi druhou a třetí generací byl asi nejmarkantnější. Úprav doznala geometrie podvozku a výkon postupně stoupal ze 162 na 169 a později dokonce na 180 kW (220, 230 respektive 245 koní). I v této generaci byl k dispozici vznětový motor o výkonu 135 kW (184 koní), kožený interiér a vůbec poprvé ve vozech Škoda byla spodní část volantu zploštělá. Od roku 2015 byla naftová verze k dispozici i s pohonem všech kol.

Nejnovější čtvrtá Octavia RS jezdí na benzin, naftu i elektřinu

To, co ke konci cyklu měla třetí generace v základu – tedy 180kilowattový benzinový motor a středový diferenciál s řízenou svorností – zůstalo i všem benzínovým vozům generace zatím poslední. Stejně výkonný je i plug-in hybrid RS iV, u kterého spolupracují elektromotor s výkonem 85 kW a čtyřválec 1.4 TSI se 110 kW. Třetí možností je turbodiesel s výkonem 147 kW (200 koní).

Nejnovější Octavia RS ovšem boduje také designem. Elegantní a přitom navýsost sportovní linie podtrhují černé doplňky, které vynikají třeba v kombinaci se zeleným lakem Mamba. Uvnitř pak vládne Alcantara a karbonové obložení, Virtuální Kokpit s úhlopříčkou 10,25 palce, ambientní osvětlení, Head-up displej nebo sportovní multifunkční volant.

Zdroj: Škoda Auto

ahoj gentlemene!