Crossovery a SUV značky Subaru jsou kromě symetrického pohonu všech kol a nadprůměrné světlé výšky vybaveny i systémem X-Mode, který výrazně usnadňuje jízdu v náročných podmínkách. Jeho nejnovější generace má dva různé režimy, které upravují chování auta podle toho, jakým podmínkám musí pohon čelit. Vysvětlujeme, jak přesně fungují.
X-Mode je specialitou vozů Subaru už 10 let. Stejně jako auta samotná se ovšem vyvíjí i on a jeho nejnovější generace je tak užitečnější a chytřejší. Ve výbavě ho mají všechny zvýšené modely s pohonem všech kol, tedy Crosstrek, Forester, Outback i elektrická Solterra. S výjimkou základního provedení Crosstreku jde vždy o jeho nejmodernější podobu se dvěma režimy.
Smyslem technologie je dodat řidiči při jízdě v terénu více jistoty a využít potenciál auta na maximum. Vždy funguje ve spolupráci s automatickou převodovkou Lineartronic, plochým motorem boxer, již zmíněným symetrickým pohonem všech kol a dalšími systémy jako je elektronická uzávěrka diferenciálu nebo stabilizace.
Probít se skrz
X-Mode se u starších modelů aktivuje tlačítkem či otočným ovladačem na středové konzoli mezi sedadly, u nejnovějších vybavených velkým dotykovým displejem infotainmentu pak přímo na něm. V současnosti dává řidiči na výběr ze dvou režimů: Dirt/Snow (prach/sníh) a Deep snow/Mud (hluboký sníh/bláto). Každý funguje trochu jinak. Zatímco v „mírnějším“ nastavení se snaží zajistit maximum trakce pro každé kolo, aby zbytečně neprokluzovala, v bahně či závějích dovolí řízený prokluz tak, aby se mohl vůz v případě potřeby nástrahami doslova prohrabat.
Systém funguje do rychlosti 40 km/h a zatímco u starších Subaru se při překročení této hranice deaktivoval a po zpomalení bylo nutné ho znovu ručně zapnout, u novějších zůstává nadále v pohotovosti, a když rychlost dostatečně klesne, sám začne opět pracovat. Zajímavou novinkou je i to, že X-Mode nyní funguje také při couvání. Jeho součástí je i funkce kontrolovaného sjíždění prudkých svahů konstantní rychlostí.
Plynule, ale důrazně
A jak to celé funguje? X-Mode je vlastně spousta drobných elektronických nastavení, která změní chování a citlivost auta tak, aby bylo snazší ho v terénu ovládat. Upraví například odezvu pohonné jednotky na sešlápnutí plynu tak, že je pedál méně citlivý a výkon lze přidávat přesněji a plynuleji. Cílem je dávkovat točivý moment na kola jemně, aby nedošlo k jejich prokluzu, a teprve když je trakce dost, může přijít větší příval síly.
Na precizním přenosu se podílí i převodovka Lineartronic, která v režimu X-Mode udržuje nižší převod a do jisté míry tak nahrazuje tak funkci redukční převodovky. Spolu s mimořádnou plynulostí je to jedna z výhod, kterou převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem nabízí. X-Mode také upraví reakce stabilizačního systému a především elektronické uzávěrky diferenciálu, která je jeho součástí. Jsou rychlejší a přibržďováním kol eliminují prokluz dříve než v běžném režimu. Elektronika dále upraví i funkci pohonu všech kol, takže mezinápravové spojky nebo elektromotory ještě více dbají na rovnoměrný přenos síly a maximalizaci trakce.
FOTO: Subaru