Inovace je významná pro budoucnost a v současnosti se s nástupem moderní elektromobility setkáváme s revolučními novými technologiemi. Bezpečnou jízdu bez zpětných zrcátek si už ani neumíme představit a v dnešních přeplněných městech je až neuvěřitelné, že kdysi se vyráběly automobily s jedním nebo vůbec žádnými zrcátky. Přehled o dění za vámi je zásadní pro celkovou bezpečnost.
Nová elektromobilita si žádá nový přístup k vývoji nejmodernějších aut, a protože aerodynamika má významný vliv na dojezd elektrických aut, automobilky pochopitelně začaly hledat nová řešení. Jeden z nejdůležitějších technických vlivů na aerodynamiku má čelní plocha vozidla, jejíž každý centimetr navíc je bohužel znát. Jak ji zmenšit, aniž byste museli zmenšovat karoserii a současně i vnitřní prostor v kabině?
Zmenšete zpětná zrcátka, nebo je nahraďte kamerami. S inovativní myšlenkou v Evropě přišlo Audi s elektrickým SUV e-tron a dnes se s kamerami nahrazujícími tradiční zpětná zrcátka setkáváme i u dalších modelů, jako je třeba Hyundai Ioniq 5 nebo Hyundai Ioniq 6. Jak se s tím ale reálně jezdí?
Jízda se zpětnými kamerami místo zrcátek
Na každou novou technologii si všichni musíme zvyknout a u zpětných kamer místo tradičních zpětných zrcátek to platí dvojnásob. Různí výrobci automobilů mají různá řešení, ale dnes už umí dosáhnout toho, že pro nový zvyk potřebujete překvapivě málo času. Zejména v elektromobilech značky Hyundai jsou displeje umístěny tak, že jsou jen pár centimetrů pod běžnou úrovní zrcadel.
Nepochybně jim zpočátku nebudete věřit, ale oproti klasickým zrcátkům mají hned dvě výhody. Pokud máte problém s odhadem vzdálenosti, výrobci do obrazu vkládají graficky zpracované osy, jež vám zjednodušují orientaci a pomáhají vašemu odhadu, jak blízko jsou vozidla za vámi.
Všichni pak známe onu nepříjemnou situaci, kdy řídíme za tmy, v dešti a za námi jede oslňující vůz. S kamerami tento problém odpadá, protože nejenže se na nich neusazují kapky a jsou aerodynamicky „zakrytované“ tak, aby se nešpinily, ale kamery umí současně lépe prohlédnout tmou a „prosvětlují“ výhled dozadu.
K dokonalosti jim bohužel chybí onen těžko popsatelný pocit při pohledu do běžných zrcátek, kdy si umíte představit jak daleko jste od překážky. Když totiž se zpětnými kamerami couváte do oblouku podél zdi, onen odhad o vzdálenosti od vašich dveří do strany bohužel chybí.
FOTO: Hyundai